Wednesday, April 30, 2014

Kisah 'Wean-off' Afkar

Assalamualaikum w.b.t

Sebelum ni saya pernah cerita kan betapa susahnye nak 'wean off' Afkar. Sebenarnya lebih kepada saya sendiri yang tak cukup cekal nak 'berpisah'. Saya sendiri tak berusaha keras ke arah itu. Maksudnye tak ada la try letak apa-apa supaya Afkar menolak. Dah tu jangan la nak bising kan bila anak tak nak 'wean off'. Dah omaknye sendiri tak rela. Tu ayat Mr. Teddy tuk saya. Huhuhu. Sakit, pedih, perit tahan je la jebat. Sambil-sambil tu duk tanye kengkawan yang ada pengalaman. Pastu bile ade yang share dorang tandem, tetiba teringin nak tandem. Dah tak jadi pulak nak wean off. Ahdoyai tak tetap pendirian betul. Choii.

Tapi bile makin sarat mengandung Afham n Afkar dah pun 2 tahun, saya cuba la elak-elak jugak dan tak akan offer kalau Afkar tak minta. Hari-hari zikir kat Afkar nanti adik dah kuar, abang Afkar kena stop. Dengan Afkar ni waktu paling kritikal adalah time nak tidur terutama tidur malam. Memang pengempeng tegar ini budak. Huhuhu. Pernah la berjaya 'wean off' hampir 3 hari ke 5 hari gitu time Afkar warded dulu. Pas kuar ward die dah tak 'mencari' so ingatkan dah berjaya. Sekali nan ado. Sebabnya ummi die ni tak cukup kental. Bile die merayu dengan air mata tu xsampai hati. Huwaa. Tu la saya cakap bab 'wean off' ni omak eh yang touching lebey. Hati mak mesti mau kental.

Dalam pada hati tak cekal, duk gak risau ni camne la bila dah ada adik nanti. Berebut tak kalau masa adik lahir, Afkar still belum 'wean off'. Camno la nak handle. Tu yang saya risaukan. Memang saya banyak tanya experience kengkawan macam mana nak handle bila tandem nursing. Mana la tau kot-kot misi nak 'wean off' lom berjaya boleh gak siap sedia mental n fizikal. Chewah.

Hari pertama Afham lahir, hari pertama Afkar tanpa 'nen' setelah hampir 2 tahun 5 bulan bersama. Malam tu Afkar tidur dengan kakak ipar saya, Mr. Teddy teman saya kat spital. Pukul 3 pagi baru dia tidur. Mak aii. Wat ape anak. Ibu Di cakap die ajak Ibu Di main xberenti. Esok paginye Mr. Teddy bawak Afkar g spital sebab dia dah mencari saya. Saat pertama Afkar tengok saya dalam ward terus berpelukan dua beranak ni. huhuhu. Sedih. Memang emo lebih. Dia ketiduran atas riba saya. Alhamdulillah boleh elak lagi dari bagi susu time tu. 

Malam kedua Afkar tidur dengan Mr. Teddy kat rumah. Pukul 2 pagi baru tido. Malam ketiga saya dah dekat rumah. Memang meruntun hati bila dengar dia panggil Ummi nangis-nangis. Saya tidur dalam bilik, dia tidur kat luar dengan Babah. Disebabkan ada mak saya, saya kuatkan hati walaupun air mata dah berjurai-jurai sampai kena marah.huhu. Kalau mak tak ada tu, memang dah bagi dah agaknye. Mak saya pesan, sekali kalau offer kat Afkar mesti dah payah nak wean off. So alang-alang dah mula, teruskan je.

Macam tu la tiap-tiap malam berikutnya. Mesti meruntun hati dengar dia menangis nak kan saya. Huwaa. Sampai hari kelima tak silap, saya slow talk lagi dengan Afkar. Chewah siap slow talk bagai. Ye la tak nak la bagi dia terasa. Tapi seyes die macam paham tau. Hehehe. Memang hari-hari sebelum tu pun duk cakap kat dia benda yang sama. "Abang Afkar dah lebih dua tahun hisap susu. Sekarang ni turn adik pulak. Ummi tetap sayang Abang Afkar walaupun Abang Afkar dah tak hisap susu. Bukan bermakna Ummi tak sayang tau". Malam tu saya tidokan Afkar, sebab sian kat Mr. Teddy hari-hari tido lambat. Alhamdulillah 1st time dia tidur sambil peluk saya dan dah tak minta 'nen'.  Perkembangan yang positif.


Sehingga hari ni adik dah 20 hari, bermakna secara rasmi dah 20 hari Afkar wean off setelah hampir 2 tahun 5 bulan mengempeng. 2 tahun 5 bulan yang penuh kenangan. Kiranya saya tak merasa pengalaman tandem nursing la. Hehehe. Sekarang turn Afham pulak. Semoga rezeki Afham sentiasa ada dan dilimpahkan. Amin. Nanti saya share pulak reaksi Afkar tengok 'nen' dia dah diambil Afham.

Ni gambar time 1st day Afham lahir. Muka budak ni tengah kerinduan kat Ummi dia. Tu yang moody semacam.

No comments:

Post a Comment

Terima kasih atas komen anda=) Next time singgah la lagi k...::Puan Ungu::

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...