Wednesday, February 6, 2013

Bersendirian...

Assalamulaikum w.b.t

Hari Isnin buat pertama kali dalam hidup chewah saya handle Afkar bersendirian. Handle di luar rumah. Kalau kat rumah memang dah biasa dah. Sebab kekadang Mr.Teddy kerja weekend so memang tinggal kat rumah dengan Afkar je la. Kekadang ada gak la Mr.Teddy hantar balik Klang or Slim River sebab kesian kat saya handle Afkar sorang-sorang  Manja tak ai  or agak-agak dia balik lambat sangat. Tak bagi saya tinggal berdua je dengan Afkar sampai lewat malam. Risau katanya.
Alkisah last weekend Afkar tak sihat. Start demam hari Sabtu. Stok ubat semua dah expired sebab Afkar dah lama tak demam. So ke klinik la kami ambil ubat demam. Hari Ahad pagi Afkar start cirit lak n still demam. Mr.Teddy kerja so tinggal la saya, Afkar n anak-anak buah kat rumah. Kebetulan Abang saya pergi Kelantan tinggal anak-anak dengan saya. Walaupun Afkar demam still aktif macam biasa. Alhamdulillah. Cuma risau part cirit tu. huhuhu. 
Hari Isnin bangun pagi nak bersiap pergi kerja rasa badan dia still dedar so amik keputusan untuk EL. Nak bawa Afkar pergi klinik balik. Dia pun dah 3 hari demam without batuk n selsema. Dr cakap kalau tak batuk or selsema maybe Denggi. If tiga hari tak kebah perlu ke klinik semula. Saya pun bawa la Afkar ke KPMC dengan Abang saya, Uteh. Mr.teddy kena pergi Pahang. Uteh tinggalkan saya kat KPMC then dia ke Putrajaya. Time kami ke KPMC tu dedar dah hilang n cirit dah dua kali.
Kan saya cakap Afkar ni walaupun demam aktif sama gak. So bila dah sampai ke KPMC tu die pun switch on la keaktifan dia. Mengah Ummi. huhuh. Tu la selalu Babah yang handle. Kekeke. Semua orang nak ditegurnya. Tak kira Pakcik ke Makcik ke Atuk ke Nenek ke. Yang sebaya dia lagi la dikejarnya nak ajak berkawan. Saya dah tak larat lepaskan je la dia. Ikut la anak oii awak nak buat apa. Ummi tak larat dah nak mengejo. Sume nurse-nurse ditegur. Nurse pun picit-picit pipi yang gebus tu. Ada tray beroda yang jenis bertingkat tu pun nak ditolaknya. Memang sukahati buat macam rumah sendiri.
Pastu jumpa Dr., Dr check temp dah tak demam. Check perut semua. Tanya cirit berapa kerap. Banyak ke sikit. Yang banyak lebih banyak kali ke yang sikit lebih banyak kali. Bau macam mana. Ada muntah tak. Afkar cirit lebih dari 5 kali tapi kurang dari 10 kali dalam masa sehari tu. Banyak ada sikit pun ada. Yang sikit lagi banyak kali dari yang banyak. Bau masam-masam Sorry kalau sesiapa yang tengah makan Dr. diagnose Afkar ada infection pada usus. Dr. tanya ada makan luar ke or kenduri ke. Kitorang memang ada breakfast kat luar tapi Afkar makan biskut dia. Kitorang ada g kenduri n Afkar makan buah. Dr. bagi probiotik. Luckily Afkar tak dehydrate. Alhamdulillah. Dia breastfeeding macam biasa. Cuma makan kurang selera sikit. Dr. cakap kalau by Rabu tak ok perlu datang semula n bawak stool for testing. Alhamdulillah lepas balik KPMC Afkar kembali berselera makan - Ummi masakkan bubur sebab nak air kanji kalau tak selalu Afkar dah makan nasi berbutir, dah tak demam n tak cirit lagi. Probiotik tu saya campur dalam air kanji suam.
Nak tau berjaya or tak saya handle Afkar tunggu next entry okies. TUNGGGGUUUU. wah baget MELODI sangat eh

No comments:

Post a Comment

Terima kasih atas komen anda=) Next time singgah la lagi k...::Puan Ungu::

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...