Wednesday, May 25, 2011

Kisah Tolong Menolong

Assalamualaikum w.b.t

Apa perasaan anda bila orang yang anda pernah tolong time susah lebih spesifik time belajar sanggup mengeluarkan kata-kata yang orang lain akan tolong dia tapi bukan anda.

M: tolong la... Hari ni ko tolong orang, nanti orang tolong ko pulak

X: memang ada orang akan tolong...tapi yang pasti bukan dia (merujuk kepada saya)

Saya terdiam lalu terfikir kalau ko tak nak buat dah la kenapa sampai nak kena keluar ayat macam tu. Saya ni memang tak pernah hulurkan pertolongan langsung ke? Kalau tak boleh nak ingat langsung pertolongan saya yang lain-lain (mungkin dianggap kecil) tak kan tak boleh ingat sapa yang bagi duit belanja time zaman belajar. Yang time tu kalau minta duit lembut lidah dengan kita. Message baik punya. Siap bagi extra lagi. Tak tau la kalau tu tak dianggap pertolongan.

Terlupa mungkin. Kalau ingat takkan sampai sanggup keluarkan ayat yang macam tu. Ye la sekarang kan dah bekerja. Ada duit sendiri. Mana la ingat lagi. Baiklah kalau rasa dah boleh berdiri di kaki sendiri. Rasa-rasa zaman akan datang dah tak perlukan pertolongan dari insan yang sorang ni. Ye hari ini memang tak ada apa yang saya boleh tolong atau akan tolong tapi esok-esok Wallahualam. Ye hari ini memang dia banyak tolong saya, tapi kalau dianggap beban dan tak ikhlas tak payah la tolong lagi. Tak perlu nak keluarkan kata-kata yang mengguris hati.

Saya mengaku, saya agak kureng nak hulurkan pertolongan dari segi tenaga. Nak-nak lagi dalam keadaan sekarang. Serba serbi malas. Kalau tak ada apa-apa pun dah memang dasar pemalas.hahaha. Tapi kalau dari segi kewangan kalau saya mampu, budget tak terganggu insyaALLAH boleh diusahakan untuk membantu.

Sebenarnya dah berhari-hari makan hati. Tapi hari ni hati saya meletup terguris yang amat. Saya menangis teresak-esak mengadu kat Mr.Teddy bila kenang diri macam tak berguna je sampai boleh dianggap sebegitu. Tambah sedih bila seumpama saya tak pernah tolong langsung. Tapi bila fikir balik buat apa nak fikir orang yang tak kenang budi cam tu. Buang karan je.

Sent from my iPhone

No comments:

Post a Comment

Terima kasih atas komen anda=) Next time singgah la lagi k...::Puan Ungu::

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...