Saturday, October 10, 2009

SAYA SUDAH 24 TAHUN RUPENYER...(^O^)


24 tahun yang lalu....

7 October 1985
Atas katil hospital, wad bersalin, Hospital Tengku Ampuan Rahimah Klang

Lahir seorang bayi perempuan yang comey (quotes from my mom's story...=p)...anak ke-9 keluarga en.othman dan pn. hayati...mak saya cerita ramai yang x percaye sayer nie anak ayah...coz ayah saya berkulit gelap...saya pulak berkulit putih macam anak cina...hahaha...(kembang sket)rugi la tyme dulu2 xder camera cam sekarang...kalau x boleh proof ....heheehe...

Zaman kanak-kanak saya....

Best...still merasa lagi main 'konda kondi'...main 'rounders'...main 'chap ping'...main 'masak2'...main 'ting-ting' n lain2 permainan tradisional kanak-kanak...ehehe...syok wooo...untung nyer saya sebab merasa semua tuh...(^o^)

Apa yang saya ingat zaman kanak-kanak saya, saya ader ramai 'mak'...kebetulan saya seorang jer budak perempuan yang sebaya kat area rumah...keletah pulak tu...(quotes from my mom's story too)...ramai la makcik2 jiran saya yang suke melayan n rajin meminjam...sumer makcik2 jiran tuh saya panggil 'mak'...sebab keramahan dan kekeletahan saya jugak la, makcik-makcik jiran nih rajin bawa saya berjalan...merasa juga la jalan jauh2 ikut dorang berjalan...so, dari kecil saya nih memang kaki jalan...hehehe...

Dalam ramai-ramai makcik-makcik jiran nih, ader sorang yang betul-betul jadi macam mak saya...saya makan...saya tido...saya mandi...kat rumah makcik nih...kalau makcik-makcik jiran lain setakat makan jer...hehehe...saya paggil Mak Mun...kalau saya kena marah dengan mak saya, merajuk pun saya lari rumah arwah Mak Mun...sebelah umah jer katakan...hehehe...Arwah Mak Mun meninggal tahun 2004...after wedding uda...saya sempat melawat Arwah di hospital...sempat bacakan Yassin untuk arwah....sebelum arwah menghembuskan nafas terakhir...sedeynyer tengok keadaan Arwah tyme tuh...Saya ingat lagi...saya naik bas balik ke UTM malamnyer, sampai di UTM subuhnyer...dalam pukul 10 a.m, Kak Cik (my sister) call tyme saya tengah tidur bagitau yang Arwah meninggal...terus segar mata...Mak x bagi balik, sebab saya baru jer sampai di UTM...Tapi saya nekad, saya balik juga...terus ke Sri Putri, cari tiket bas ke Klang...Dalam bas, rasa masa lambat betul berlalu...Telefon asyik berdering tanya kedudukan saya di mana...jauh lagi ker...Saya x sempat melihat wajah terakhir arwah kerana sampai agak lewat dan terus ke kubur...walaubagaimanapun saya tidak terkilan kerana telah sempat melawat arwah sebelum balik ke UTM...hilang satu tempat bermanja...al-Fatihah untuk Arwah...moga rohnya ditempatkan di kalangan orang-orang yang solehah....Aamiiiiin...

Berlalu sudah zaman kanak-kanak...didikan yang sempurna dari kecil daripada keluarga tersayang telah membentuk siapa saya pada hari ini...terima kasih tidak terhingga untuk ayah n mak sebab telah membesarkan kami adik beradik dengan didikan yang sempurna...diterapkan nilai-nilai murni dan ukhuwah kekeluargaan yang kuat antara satu sama lain...Alhamdulillah...

*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*

Zaman sekolah saya...

Dari Form 1 saya dah belajar duduk di asrama...S.A.M.T.H Kg. Jawa, Klang.....dekat jer dengan rumah...dalam 15 minit jer...Form 4 pulak saya transfer ke Teknik Cheras...ambil course Mekanikal...Hostel life masa zaman sekolah memang best walaupun banyak rules yang perlu dipatuhi...at least ianya boleh dijadikan satu pengalaman hidup yang menarik buat saya...belajar berkawan...belajar bergaul...belajar ilmu akademik dan juga ilmu kehidupan...ilmu yang dikutip di sekolah tu juga lah yang sedikit sebanyak membentuk siapa saya pada hari ini...

*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*

Zaman IPT saya...

Merantau jauh ke Kedah demi menuntut ilmu...meninggalkan keluarga tersayang...masa mula-mula terasa juga, ye la saya memang dah biasa duk hostel tapi b4 nih dekat2 jerk...nih sampai nun ke kedah...Kolej Mara Kulim...zaman matriks saya bermula di sini...lain suasana pembelajaran berbanding sekolah...Bila menjejakkan kaki di UTM pula, suasana bertambah berbeza....suasana pembelajaran, suasana pergaulan...jika di sekolah saya mula belajar tentang serba sedikit ilmu kehidupan, di KMK dan UTM saya mula mengutip dan menambah satu demi satu pengalaman hidup...mana yang baik kita ikut...yang buruk itu harus ditinggalkan....

Ajaran zaman kanak2+ilmu zaman sekolah+pengalaman zaman IPT=SAYA PADA HARI INI

*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*

24 tahun kemudian...

Alhamdulillah...masih menghirup udara segar di bumi bertuah ini...masih hidup di dalam suasana aman damai tanpa peperangan...masih dikelilingi insan-insan tersayang....

Alhamdulillah...sudah mula belajar mencari rezki sendiri...rezki yang kita dapat jangan lupa untuk dikongsi dengan ayah n mak...kalau ada rezki lebih sket kongsi dengan insan-insan yang pernah tolong masa belajar...insyaALLAH kehidupan akan menjadi lebih berkat...rezeki akan makin bertambah....

Saya pada hari ini...sedikit sebanyak apa yang saya impikan ada yang dah tercapai...walaubagaimanapun perjalanan masih jauh...banyak lagi impian yang perlu dicapai...usaha perlu lebih untuk capai impian tersebut...jangan lupa kepada yang Esa....insyaALLAH impian lebih mudah tercapai....

Setiap tahun apabila tiba 7 Oktober...tepat 12 am...rutin yang sama...menerima ucapan tanda ingatan dari sahabat-sahabat kepada saya....tanda peringatan usia semakin bertambah...hehehe...thanx kepada semua yang wish...thanx kepada my lovely mr.teddy bear yang belanja saya Chocolate Indulgence Secret Recipe n present yang best...i'm really appreciate it n really lovin' it...THANX DY...thanx juga to deck n wong yang layan makan Johny's @ Time Square dengan saya...

TERIMA KASIH SEMUA...

2 comments:

  1. klau nk tau cik in nie mmg suka amik kesempatan...
    umah aruah Mak Mun jd base die lari kn dri...
    hhehe x jauh mner pun sblh umah jer...
    p mk x leh mrh sbb aruah Mak Mun nie akan back up die ckup2...
    die nie jugak mencipta sejarah dlm kuarga...
    mengajar mak erti buka minda...
    hehehhehe alhamdulillah minda mak makin trbuka...
    dh ckup 24 thn nie biler lg nk mkn nasi minyak...
    ayah dh tnya tu...jeng jeng jeng...

    ReplyDelete

Terima kasih atas komen anda=) Next time singgah la lagi k...::Puan Ungu::

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...